Naast FOAM kent Amsterdam nog een fantastisch fotomuseum: Huis Marseille. In twee grachtenpanden van rond 1665 toont Huis Marseille momenteel een uitgebreide fototentoonstelling van de Amerikaanse fotograaf Stephen Shore (1947). Hij fotografeert alledaagse dingen en straatbeelden. In zijn beginperiode in de jaren zestig en zeventig is hij de eerste die met deze vorm van hedendaagse fotografie experimenteert. Huis Marseille toont zijn gehele werk van 1960 tot 2016.

Amerika in beeld

Shore fotografeert al op jonge leeftijd. Op zijn veertiende verkoopt hij zijn eerste foto’s aan het MoMa en op zijn vierentwingste exposeert hij in het Metropolitan Museum of Art.  Halverwege de jaren zestig is hij regelmatig te vinden in de Andy Warhol Factory. Hij legt de kunstenaar Warhol en zijn entourage vast tijdens hun dagelijkse bezigheden. In de jaren zeventig reist Shore kriskras door Amerika en fotografeert ontbijtjes, gedateerde interieurs, zwembaden bij motels, eenzame highways en verkeerskruispunten. Niet de meest sexy onderwerpen. Bovendien fotografeert hij in kleur. Op dat moment wordt er voornamelijk in de reclamewereld in kleur geschoten. Walker Evans, Shore’s grootste voorbeeld, spreekt dan ook zijn afkeuring uit. Fotograferen in kleur is not done in die tijd. Wil je serieus genomen worden met fotografie dan is het in zwart/wit. Shore gebruikt onder andere de Rollei 35 mm camera en een Mick-O-Matic camera, in de vorm van Micky Mouse, om zijn snapshots maken, of zoals hij het noemt ‘snapshotness’. Een spontane manier van fotograferen die later terugkomt het werk van bijvoorbeeld Martin Parr (een van mijn favoriete fotografen).

Cirkel rond

De serie Greeting From Amarillo (1971) laat een groot aantal foto’s zien met daarnaast een ansichtkaart van dezelfde straat en gebouwen. De onbelangrijke gebouwen van het stadje Amarillo zijn vastgelegd tegen een helblauwe lucht. De gebouwen zijn echter wel mooi uitgelicht. Het snelle van een snapshot zie je niet terug op de foto. Een opvallende foto is een beeld van een billboard met daarop een besneeuwde bergtop. De voorgrond en achtergrond lopen vlekkeloos in elkaar over. Het heeft iets grappigs. Shore geeft zegt hier over ‘die foto is nog steeds populair. Iedereen rijdt er langs zonder het op te merken. Mijn oog valt juist op de dingen waar anderen aan voorbij lopen.’ Shore verandert begin jaren 90 van stijl. Hij fotografeert in detail boomschorsen en archeologische opgravingen in grijstinten. Tien jaar later verandert hij weer van koers en maakt een serie grote straatfoto’s in New York. Shore is nog steeds actief. Zijn laatste werk is de serie Station to Station, waarin kunstenaars en artiesten met de trein door Amerika reizen en bij elke stop een event organiseren. Shore legt in Winslow, Arizona het event in een dag vast. Een plek die hij ook in de jaren zeventig heeft vastgelegd. Het lijkt of cirkel rond is, maar Shore is vast nog niet klaar met zijn werk.

Stephen Shore is nog te zien tot 4 september 2016 in Huis Marseille in Amsterdam.