Groninger Museum

Hide & Seek is de eerste grote solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Maarten Baas. Het Groningermuseum laat zowel het vroegere als het laatste nieuwe werk van Baas zien. Zijn werk zit op het snijvlak van kunst en design. 

Zwartgeblakerd

Maarten Baas (1978) studeert in 2002 af aan de Design Academy Eindhoven met het project Smoke. Baas heeft eerst meubels van bekende designers nagemaakt en vervolgens steekt hij het meubel in brand. Door op het juiste moment het vuur te doven, ontstaat er een zwartgeblakerd meubelstuk met barsten. Het verkoolde hout wordt met epoxyhars behandeld, waardoor er weer een stevig kunstwerk of meubelstuk gecreëerd wordt. Het in brand steken van dergelijke beroemde klassieke ontwerpen kun je als een belediging zien. Is het makkelijk en vraag je zo aandacht voor je eigen werk? Dit gebeurt in dit geval ook, echter met een positieve wending. Baas wordt in een oogopslag wereldberoemd met zijn afstudeerproject. Het werpt vragen op wat de waarde is van een klassiek ontwerp, wat is de schoonheid ervan, hoe duurzaam zijn klassiekers en de drang om je te onderscheiden van de rest. Door de zwartgeblakerde uitstraling zijn sommige werken, in mijn ogen, nog mooier dan het origineel.
In de eerste zaal van de tentoonstelling zie je een opstelling van ouderwetse roeptoeters. Ze staan op verschillende hoogtes en uit een aantal roeptoeters komt geluid. Het werk staat symbool voor de kakafonie van stemmen, meningen, nieuwsberichten en wetenswaardigheden en vooral: wat is nu feit en fictie? En wat is jouw stem in het geheel, wordt die nog gehoord? Actueler kan het niet. Het levert leuke gesprekken op in het museum. Ja, praten mag.

Circus

Met thema Circus schopt Baas tegen de designbeurzen en vooral die in Milaan. Elk jaar wordt de beurs groter en drukker, oftewel een circus. Het doet er niet meer toe of het een goed doorontwikkeld product of concept is dat men laat zien, dat uiteindelijk geproduceerd kan worden. Het draait om aandacht. Welk ontwerp of product is de meest gedeelde foto op social media aan het einde van de dag. In 2014 toont Baas zich als stalmeester op een kermis op de designbeurs in Milaan. Een draaimolen met verschillende door hem ontworpen stoelen draait rond onder begeleiding van het overbekende circusdeuntje en discolichtjes. Daar omheen staan lachspiegels. Niet bepaald een concept dat het publiek in Milaan verwachtte. Het levert Baas de ‘The Best Show Award’ op. In het Groninger Museum staat het concept ook. Hysterisch en hilarisch.

Clay neemt je mee naar je kindertijd: met verschillende kleuren klei kneden, rollen, platslaan etc., je eerste driedimensionale kunstwerkje. Maarten Baas pakt het iets groter aan. Stoelen, bankjes en (werkende) ventilatoren in verschillende maten en kleuren. De vormen zijn imperfect, bevatten de vingerafdrukken, deukjes, waardoor de hoofdvorm hetzelfde is maar de individuele objecten allemaal verschillend en uniek zijn. Bekijk ook eens de stop motion video Clay 2056.

Naast bovengenoemde kunstwerken is er meer werk te zien van Maarten Baas zoals Grandmother Clock en Hide & Seek zelf, het nieuws videowerk dat bestaat uit acht video’s. Het is een leuke vrolijke tentoonstelling. Meer informatie vind je op de site van het Groninger Museum.