Een echte Hopper in het real life zien, dat ‘moet’ je eigenlijk in Amerika zelf doen. Twee van zijn werken hangen nu in het Drents Museum, waaronder een van mijn favoriete Morning Sun. Dus op naar Drenthe want daar vindt de tentoonstelling The American Dream plaatst met de grootste Amerikaanse kunstenaars uit de periode 1945 – 1965.

Realisme

Een klein stukje kunstgeschiedenis om de kunstvorm realisme te plaatsen. Na de tweede wereldoorlog wordt New York het centrum van de kunstwereld. Echter niet met Realisme maar het Abstract-expressionisme. Kunstenaars als Jackson Pollock en Willem de Koning maken snel naam. Het Realisme heeft, in de ogen van de Amerikanen, een link met de nazi’s en vooral met de crisis en armoede uit de jaren voor de oorlog. Toch zijn er veel kunstenaars, zoals Edward Hopper, Alice Neel, Alex Katz en meer van de jaren zestig Roy Lichtenstein en Andy Warhol, die hun eigen weg volgen. Zij blijven het dagelijks leven en daarmee de realiteit in Amerika schilderen. Het Realisme krijgt in de jaren zestig weer meer aandacht door de roerige politieke situatie in Amerika, vooral fotografie, een nieuwe kunstvorm, geeft een goed beeld van de realiteit weer.

Twee locaties

Deze tentoonstelling is verdeeld over twee locaties: het Drents Museum en in de Kunsthalle Emden. In de Kunsthalle staat de periode 1965 – 2017 centraal. Al zijn in Assen ook enkele actuelere werken te zien. De tentoonstelling is breed opgesteld en in het midden zijn wanden neergezet met veel beeldmateriaal waar je de Amerikaanse geschiedenis van de 20e eeuw kunt lezen. Deze tijdlijnen voelen alleen een beetje aan als opvulling van de ruimte.

Mijn favorieten

Morning Sun (1952) krijgt volop de gelegenheid om te schitteren. Een positief beeld van een vrouw zittend op het bed met de zon in haar gezicht kijkend naar de stad. Tegelijkertijd straalt het ook verdriet en eenzaam uit. Het is mooi in zijn eenvoud. Een ander werk dat mijn aandacht trekt, is een sculptuur van John Ahearn, Veronica and her mother (1988). Ahearn maakt realistische sculpturen van bewoners van The Bronx in New York. In dit beeld zie je de relatie van moeder en dochter. Het jonge meisje kijkt met bewondering naar haar moeder en gaat op haar tenen staan om haar moeder te omhelzen.
Ongemakkelijk voor je je bij Derelict Woman (1973) van kunstenaar Duane Hanson. Het is een levensgrote vrouw die uitgeteld op de grond ligt. Leg haar ergens in een steegje in Assen en je denkt dat ze flink gefeest heeft. Hanson maakte realistische sculpturen van zwervers uit zijn omgeving. Natuurlijk zijn de werken van twee andere grote Amerikaanse kunstenaars ook aanwezig: Andy Warhol en Roy Lichtenstein. Van beide kunstenaars hangen er prachtige en bekende werken. Van Andy Warhol ontbreekt de Brillo Soap Pads Box (1964) niet. Een symbool van de consumer maatschappij. Warhol wist als geen ander van gewone producten kunst te maken. En daarmee de discussie over ‘Wat is kunst een nieuwe dimensie te geven’.

Deze tentoonstelling geeft een goed beeld van het Amerikaanse realisme. Het Drents Museum heeft naast de kunstwerken en de tijdslijnen ook nog een leuke Spotify-lijst samengesteld. Zowel in Assen als Emden zijn de tentoonstellingen tot en met 27 mei 2018 nog te zien.